skärpning.

Det har cirkulerat en delning på Facebook. Angående vikthets kring tjejer. Ett barn som ser sin mamma från sina ögon, en kvinna att älska och se upp till. Men istället har denna mamma påverkat sin dotter och genom olika bantningskurer, suckar framför spegeln mm. Skapat denna viktångest som många lever med, redan från barnsben. Att man inte är fin om man inte är smal mm. 
 
Det fick mig att tänka till. Jag har slutat väga mig så att barnen ser. Och ska verkligen tänka till, att inte stå framför spegeln mm och granska så de ser. Eller nämna nått högt om vikt eller mat. Vill verkligen att tjejerna lär sig att älska sig själv. Precis som man är. Ska även försöka börja älska mig själv som jag är. Och försöka sluta ångra mig när jag ätit nått gott. Som ikväll när jag ätit glass. Bara man rör på sig ibland. Och njuta av livet. Men ha grund kosten. Och den har vi, försöker verkligen ge barnen en så ekologisk, hemlagad och nyttig varierande kost som jag kan. Dock finns inte alltid tiden till, då blir det såklart snabba middagslösningar ibland. Vilket barnen konstigt nog oftast gillar mer, haha..Med tillåtelse att njuta av livet med en glass efter maten, fika när vi har gäster eller är lite extra sugna. Men att vi i grunden äter bra, då tror jag inte en glass skadar så mycket. Men att man vet om att viss mat är bättre än annan, eller varför man ska äta vissa saker. Vad den hjälper kroppen med mm är bara bra att lära sig. Att kroppen behöver bra mat för att fungera, så får man det andra som efterrätt eller när man är sugen som Pixie uttrycker sig. 
 
Hur eller hur. Så önskar jag att jag en dag inser att jag duger som jag är. Även om jag enligt mig väger 4kg för mycket mot vad jag vägde för ett år sen. Vet inte hur och när de kg fastnade..men att sluta ha ångest över de. För innerst inne spelar det ingen roll. Jag var inte lyckligare då än vad jag är nu. Jag är lika lycklig. Och vem har satt en siffra på vad en tjej ska väga? Det sitter i huvudet och det vill jag få bort. Går jag ner dem så gör jag. Så från och med imorgon ska jag strunta i både vågen och spegeln. Ge mig själv en klapp och säga att jag är fin, precis som jag är! Jag är grym,  precis som du!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0